Co je Growth hacking?
Growth hacking je typ marketingu, který hledá nové či netradiční metody, jak zajistit růst firmy a produktu. Pojem “growth hacking” se poprvé objevil v roce 2010 a historicky se jeho vznik váže k Silicon Valley, kde je největší koncentrace nadějných startupů.
Growth hacker (hacker růstu) je někdo, kdo používá kreativní a nízkonákladové strategie, aby pomohl podnikům získat a udržet si zákazníky. Growth hackers se zaměřují na rostoucí obchodní strategii.
Známé a osvědčené marketingové techniky už častokrát nestačí přinášet efektivní výsledky. Někteří marketéři proto začali hledat nové způsoby, jak zajistit svým klientům růst. Postupem času jich přibývalo, až tím v podstatě vznikl nový “obor” – Growth hacking.
A právě startupy se vyznačují velkými ambicemi, obrovským tlakem investorů na expanzi a také omezeným rozpočtem. Přesně tato kombinace faktorů inspirovala první Growth hackery. Cílem jejich práce bylo získat co nejvíce nových zákazníků za co nejméně peněz, ovšem dosavadní způsoby propagace selhávaly.
V současnosti se už growth hacking rozšířil mimo sféru startupů a využívají ho i zavedené firmy a nadnárodní společnosti. Aby mohli growth hackeři plnit zadané cíle, musí pochopit byznys klienta od A do Z, musí znát velké množství marketingových nástrojů (a to nejen mainstreamových) a také musí mít naprosto odlišný styl uvažování oproti většině marketérů.
Pro growth hackery je typická vzácná kombinace analytického přemýšlení založeného na datech s kreativitou nutnou pro unikátní využití získaných informací. Zároveň je důležitá zvědavost, která je nutí neustále testovat, získávat zpětnou vazbu, upravovat strategii a posouvat tak hranice byznysu klienta.
Samozřejmě se používají i klasické metody jako SEO, email marketing, A/B testování, content marketing apod., ovšem vždy s cílem vyzkoušet je neotřelým způsobem, aby se v ideálním případě jednalo o virální marketing. Tyto metody spadají do tzv. inbound aktivit, více o nich v mém článku zde.
Growth hackers bývají zvědaví se zájmem o rozličné obory a velkým důrazem na čísla:
- Growth hackeři se zaměřují výhradně na strategie související s růstem podnikání.
- Tvoří hypotézy, určují priority a testují inovativní růstové strategie.
- Analyzují a testují, aby zjistili, co funguje.
Jak začít s Growth Hackingem?
Dále se zaměříme na nejjednodušší způsoby jak začít s growth hackingem. Nejdříve je důležité mít svůj produkt/službu, která je již otestovaná a zvalidována, zda o to lidé mají zájem a zda jsou ochotni za daný produkt nebo službu zaplatit (tj. jaký je poměr mězi cenou a přidanou hodnotou pro zákazníka, viz např. value based pricing). Tyto předpoklady jsou důležité abyste vůbec mohli sbírat data díky kterým můžete pochopit své zákazníka a vytvořit si typické persony. Následně je nutné pochopit dané persony a to jaké mají typické nákupní chování ve vztahu k vašemu produktu nebo službě.
Aktualizujte svůj produkt v pravidelných intervalech a získejte zpětnou vazbu od zákazníků, abyste vždy věděli, zda jste na správné cestě. Zároveň uvádějte na trh svůj produkt, abyste podpořili neustálý růst a sledovali úspěch těchto výsledků. Testování A / B a další techniky pro optimalizaci konverze jsou zásadní pro efektivní hackování růstu.
Strategie growth hackingu
Právě chytrou kombinací veškerých relevantních komunikačních nástrojů a marketingových platforem jde docílit velmi efektních výsledků, které se dají velmi dobře škálovat i skrz různé trhy.
Strategie growth hackingu se obecně dají rozdělit do tří hlavních oblastí:
- Obsahový marketing (content marketing)
- Produktový marketing
- Reklamy
V závislosti na použité taktice a kombinaci komunikačních kanálů může být právě obsahový marketing levným způsobem, jak rozšířit povědomí o vašem produktu nebo službě mezi relavantními uživateli. Mezi typické marketingové aktivity v oblasti obsahového marketingu patří:
- Vlastní blog a tvorba hodnotného obsahu
- Guest blogging a PR
- Obsah na sociálních sítích
- Tvorba ebooků , infografik a případových studií
- Specializované nástroje zadarmo (např. rychlá SEO analýza webu)
- Podcasty a videa
- Webináře
- Soutěže
- Recenze produktů od blogerů a influencerů
- Influencer marketing
- Diskuze na relevantních fórech, Facebook skupinách apod. (případně Reddit, Quora)
- Využívání email marketingu na budování engagementu se zákazníky
- Zlepšování dosahu díky lepší viditelnosti obsahu webu díky SEO praktikám
- Využití bazarových marketplaců (např. Bazoš)
Produktový marketing zahrnuje techniky, jak učinit váš produkt přitažlivějším a budovat uživatelskou základnu. Jedná se například:
- Využití strachu, tzv. FOMO díky metodice invite-only, tj. možnost využívání webu nebo služby pouze na pozvánku
- Gamifikace v průběhu onboardingu uživatele. Tím je proces pro uživatele zábavnější a může být více motivován k interakci.
- Nabízet incentivy pro doporučení produktu/služby, z nichž má prospěch jak stávající uživatel, tak i ten nový
- Affiliate marketing
Velmi důležité je do veškerých aktivit zapojit alespoň nějaké rozpočty na reklamu, protože jinak aktivity bez počátečního šíření a bez počáteční trakce, fungují hůře.
Příklady Growth Hackingu
Mezi známé příklady úspěšných growth hacking kampaní patří:
- Dropbox, který odměňuje stávající uživatele za pozvání nových uživatelů tím, že jim rozšíří úložný prostor
- Gmail ve svých začátcích byl pouze invite-only a využil tak FOMO pro svůj růst
- Revolut, který nabízí při pozvání dalších uživatelů finanční odměnu
- Hubspot implementoval nástroj pro rychlou SEO analýzu webu zdarma a tím získal mnoho uživatelů pro svou placenou variantu
- AirBnB, které využilo server Craigslist tím, že kopírovali nabídky na ubytování ze svého aplikaci také rovnou do Craiglistu
Další zajímavé příklady naleznete zde.
Zajímá vás, jak by mohl vypadat growth hacking ve Vašem podnikání? Zaměřuji se, společně s mým týmem, na využití nejmodernějších marketingových technologií a trendů pro zajištění maximálního růstu našich klientů. Kontaktujte mě a domluvte si konzultaci zdarma!
Obsah
O Lukáši Lískovcovi
Pomáhám klientům s růstem jejich firem prostřednictvím implementace marketingu založeného na datech, digitalizovaných prodejních procesech a technologiích, které mají v tomto procesu přidanou hodnotu.
Přečti si jeden z mých článků!
Zabere ti jen chvilku tvého času, ale o to více tě obohatí spoustou nových informací!
Co je Growth hacking?
Growth hacking je typ marketingu, který hledá nové či netradiční metody, jak zajistit růst firmy a produktu. Pojem “growth hacking” se poprvé objevil v roce 2010 a historicky se jeho vznik váže k Silicon Valley, kde je největší koncentrace nadějných startupů.
Growth hacker (hacker růstu) je někdo, kdo používá kreativní a nízkonákladové strategie, aby pomohl podnikům získat a udržet si zákazníky. Growth hackers se zaměřují na rostoucí obchodní strategii.
Známé a osvědčené marketingové techniky už častokrát nestačí přinášet efektivní výsledky. Někteří marketéři proto začali hledat nové způsoby, jak zajistit svým klientům růst. Postupem času jich přibývalo, až tím v podstatě vznikl nový “obor” – Growth hacking.
A právě startupy se vyznačují velkými ambicemi, obrovským tlakem investorů na expanzi a také omezeným rozpočtem. Přesně tato kombinace faktorů inspirovala první Growth hackery. Cílem jejich práce bylo získat co nejvíce nových zákazníků za co nejméně peněz, ovšem dosavadní způsoby propagace selhávaly.
V současnosti se už growth hacking rozšířil mimo sféru startupů a využívají ho i zavedené firmy a nadnárodní společnosti. Aby mohli growth hackeři plnit zadané cíle, musí pochopit byznys klienta od A do Z, musí znát velké množství marketingových nástrojů (a to nejen mainstreamových) a také musí mít naprosto odlišný styl uvažování oproti většině marketérů.
Pro growth hackery je typická vzácná kombinace analytického přemýšlení založeného na datech s kreativitou nutnou pro unikátní využití získaných informací. Zároveň je důležitá zvědavost, která je nutí neustále testovat, získávat zpětnou vazbu, upravovat strategii a posouvat tak hranice byznysu klienta.
Samozřejmě se používají i klasické metody jako SEO, email marketing, A/B testování, content marketing apod., ovšem vždy s cílem vyzkoušet je neotřelým způsobem, aby se v ideálním případě jednalo o virální marketing. Tyto metody spadají do tzv. inbound aktivit, více o nich v mém článku zde.
Growth hackers bývají zvědaví se zájmem o rozličné obory a velkým důrazem na čísla:
- Growth hackeři se zaměřují výhradně na strategie související s růstem podnikání.
- Tvoří hypotézy, určují priority a testují inovativní růstové strategie.
- Analyzují a testují, aby zjistili, co funguje.
Jak začít s Growth Hackingem?
Dále se zaměříme na nejjednodušší způsoby jak začít s growth hackingem. Nejdříve je důležité mít svůj produkt/službu, která je již otestovaná a zvalidována, zda o to lidé mají zájem a zda jsou ochotni za daný produkt nebo službu zaplatit (tj. jaký je poměr mězi cenou a přidanou hodnotou pro zákazníka, viz např. value based pricing). Tyto předpoklady jsou důležité abyste vůbecm mohli sbírat data díky kterým můžete pochopit své zákazníka a vytvořit si typické persony. Následně je nutné pochopit dané persony a to jaké mají typické nákupní chování ve vztahu k vašemu produktu nebo službě.
Aktualizujte svůj produkt v pravidelných intervalech a získejte zpětnou vazbu od zákazníků, abyste vždy věděli, zda jste na správné cestě. Zároveň uvádějte na trh svůj produkt, abyste podpořili neustálý růst a sledovali úspěch těchto výsledků. Testování A / B a další techniky pro optimalizaci konverze jsou zásadní pro efektivní hackování růstu.
Strategie growth hackingu
Právě chytrou kombinací veškerých relevantních komunikačních nástrojů a marketingových platforem jde docílit velmi efektních výsledků, které se dají velmi dobře škálovat i skrz různé trhy.
Strategie growth hackingu se obecně dají rozdělit do tří hlavních oblastí:
- Obsahový marketing (content marketing)
- Produktový marketing
- Reklamy
V závislosti na použité taktice a kombinaci komunikačních kanálů může být právě obsahový marketing levným způsobem, jak rozšířit povědomí o vašem produktu nebo službě mezi relavantními uživateli. Mezi typické marketingové aktivity v oblasti obsahového marketingu patří:
- Vlastní blog a tvorba hodnotného obsahu
- Guest blogging a PR
- Obsah na sociálních sítích
- Tvorba ebooků , infografik a případových studií
- Specializované nástroje zadarmo (např. rychlá SEO analýza webu)
- Podcasty a videa
- Webináře
- Soutěže
- Recenze produktů od blogerů a influencerů
- Influencer marketing
- Diskuze na relevantních fórech, Facebook skupinách apod. (případně Reddit, Quora)
- Využívání email marketingu na budování engagementu se zákazníky
- Zlepšování dosahu díky lepší viditelnosti obsahu webu díky SEO praktikám
- Využití bazarových marketplaců (např. Bazoš)
Produktový marketing zahrnuje techniky, jak učinit váš produkt přitažlivějším a budovat uživatelskou základnu. Jedná se například:
- Využití strachu, tzv. FOMO díky metodice invite-only, tj. možnost využívání webu nebo služby pouze na pozvánku
- Gamifikace v průběhu onboardingu uživatele. Tím je proces pro uživatele zábavnější a může být více motivován k interakci.
- Nabízet incentivy pro doporučení produktu/služby, z nichž má prospěch jak stávající uživatel, tak i ten nový
- Affiliate marketing
Velmi důležité je do veškerých aktivit zapojit alespoň nějaké rozpočty na reklamu, protože jinak aktivity bez počátečního šíření a bez počáteční trakce, fungují hůře.
Příklady Growth Hackingu
Mezi známé příklady úspěšných growth hacking kampaní patří:
- Dropbox, který odměňuje stávající uživatele za pozvání nových uživatelů tím, že jim rozšíří úložný prostor
- Gmail ve svých začátcích byl pouze invite-only a využil tak FOMO pro svůj růst
- Revolut, který nabízí při pozvání dalších uživatelů finanční odměnu
- Hubspot implementoval nástroj pro rychlou SEO analýzu webu zdarma a tím získal mnoho uživatelů pro svou placenou variantu
- AirBnB, které využilo server Craigslist tím, že kopírovali nabídky na ubytování ze svého aplikaci také rovnou do Craiglistu
Další zajímavé příklady naleznete zde.
Zajímá vás, jak by mohl vypadat growth hacking ve Vašem podnikání? Zaměřuji se, společně s mým týmem, na využití nejmodernějších marketingových technologií a trendů pro zajištění maximálního růstu našich klientů. Kontaktujte mě a domluvte si konzultaci zdarma!
O Lukáši Lískovcovi
Pomáhám klientům s růstem jejich firem prostřednictvím implementace marketingu založeného na datech, digitalizovaných prodejních procesech a technologiích, které mají v tomto procesu přidanou hodnotu.
Přečti si jeden z mých článků!
Zabere ti jen chvilku tvého času, ale o to více tě obohatí spoustou nových informací!