Jak rychle vybudovat e-commerce byznys – a využít krizi jako příležitost
Přestože zatím není možné určit plný rozsah důsledků koronaviru, je už teď jasné, že některá odvětví nikdy nebudou stejná jako dřív. Není žádným překvapením, že lidé začali po uzavření kamenných obchodů nakupovat mnohem více online, je ale pravděpodobné, že tento trend neskončí společně s omezeními.
V Číně se zvýšil podíl online nákupů o 15-20%, v Itálii dokonce o 81% v porovnání s posledním únorovým týdnem. Podobnou situaci lze sledovat i v dalších státech. Kolaps offline nakupování nutí firmy posílit svou pozici v online prostředí, ať už jde o zdokonalení eshopu nebo vytvoření eshopu od nuly.
Pokud si říkáte, že vytváření online platformy trvá věčnost a stojí spoustu peněz, pak se mýlíte. Svůj e-commerce byznys můžete vybudovat efektivně za zlomek času. V tomto článku naleznete několik konkrétních doporučení, které umožní i větší společnosti (například z tradičně offline odvětví) rozjet online byznys za méně než 4 měsíce.
Pragmatický přístup
Zaměřte se pouze na klíčové a faktické aspekty. Jaké jsou vaše nejprodávanější produkty a služby? Na čem máte nejlepší marži? Jaké produkty lidé běžně kupují společně s těmi nejprodávanějšími? Tyto a další otázky si musíte zodpovědět, než začnete budovat eshop.
Všechno se musí podřídit praktickému využití, aby se zkrátil čas strávený na zbytečnostech. Nemá smysl přidávat do eshopu všechny produkty, pokud jich máte 1000. Produkt navíc = kategorie navíc = složitější rozložení stránky = práce navíc = čas navíc!
Pokud fungujete ve více zemích, bude lepší začít na menším trhu. V prvních měsících po spuštění vyladíte nedostatky webu, vytvoříte efektivní systém zpracování objednávek a s hotovým řešením pak snáze a levněji expandujete na zbylé trhy.
Rozdělte odpovědnost, ne jen úkoly
Vytvořte týmy zodpovědné za přípravu jednotlivých částí a nechte jim volnou ruku při realizaci. Pokud můžete, snažte se vyhnout externím firmám. Koordinace s nimi i mezi nimi (když jich máte více) trvá mnohem déle než při využívání interních týmů.
Utvořené týmy by měly pokrýt technickou a designovou stránku webu, produkty, marketing a řízení činností jako sklady, balení, přeprava a další specifické záležitosti vašeho odvětví.
Každému týmu určete přesné pole působnosti, aby si navzájem nepřekážely a nevznikal prostor pro konflikty. Zároveň je dobré, aby se týmy pravidelně scházely na denní a týdenní bázi, kde se budou navzájem informovat o hotové práci a můžou koordinovat další postupu.
Učte se a přizpůsobujte se
Pro správné měření a vyhodnocení výsledků je nutné mít už na začátku stanovené KPI (Key Performance Indicator). Je lepší zaměřit se na drobnější metriky, celkové konverze a konverze z jednotlivých zdrojů vám nepomohou udělat si přesný obrázek o vašich zákaznících.
Využijte detailnější segmentaci zákazníků, sledujte co u vás nakupují nebo jaké funkce webu využívají. Podle toho testujte další možnosti, jak jim nakupování zpříjemnit a jak zefektivnit proces vyřízení a doručení objednávky. Připravte se, že tento koloběh nikdy nekončí. Lidé se neustále mění a vy jim musíte naslouchat.
Krize může být příležitostí! – Lukáš Lískovec – https://www.lukasliskovec.cz/
Obsah
O Lukáši Lískovcovi
Pomáhám klientům s růstem jejich firem prostřednictvím implementace marketingu založeného na datech, digitalizovaných prodejních procesech a technologiích, které mají v tomto procesu přidanou hodnotu.
Přečti si jeden z mých článků!
Zabere ti jen chvilku tvého času, ale o to více tě obohatí spoustou nových informací!
Jak rychle vybudovat e-commerce byznys – a využít krizi jako příležitost
Přestože zatím není možné určit plný rozsah důsledků koronaviru, je už teď jasné, že některá odvětví nikdy nebudou stejná jako dřív. Není žádným překvapením, že lidé začali po uzavření kamenných obchodů nakupovat mnohem více online, je ale pravděpodobné, že tento trend neskončí společně s omezeními.
V Číně se zvýšil podíl online nákupů o 15-20%, v Itálii dokonce o 81% v porovnání s posledním únorovým týdnem. Podobnou situaci lze sledovat i v dalších státech. Kolaps offline nakupování nutí firmy posílit svou pozici v online prostředí, ať už jde o zdokonalení eshopu nebo vytvoření eshopu od nuly.
Pokud si říkáte, že vytváření online platformy trvá věčnost a stojí spoustu peněz, pak se mýlíte. Svůj e-commerce byznys můžete vybudovat efektivně za zlomek času. V tomto článku naleznete několik konkrétních doporučení, které umožní i větší společnosti (například z tradičně offline odvětví) rozjet online byznys za méně než 4 měsíce.
Pragmatický přístup
Zaměřte se pouze na klíčové a faktické aspekty. Jaké jsou vaše nejprodávanější produkty a služby? Na čem máte nejlepší marži? Jaké produkty lidé běžně kupují společně s těmi nejprodávanějšími? Tyto a další otázky si musíte zodpovědět, než začnete budovat eshop.
Všechno se musí podřídit praktickému využití, aby se zkrátil čas strávený na zbytečnostech. Nemá smysl přidávat do eshopu všechny produkty, pokud jich máte 1000. Produkt navíc = kategorie navíc = složitější rozložení stránky = práce navíc = čas navíc!
Pokud fungujete ve více zemích, bude lepší začít na menším trhu. V prvních měsících po spuštění vyladíte nedostatky webu, vytvoříte efektivní systém zpracování objednávek a s hotovým řešením pak snáze a levněji expandujete na zbylé trhy.
Rozdělte odpovědnost, ne jen úkoly
Vytvořte týmy zodpovědné za přípravu jednotlivých částí a nechte jim volnou ruku při realizaci. Pokud můžete, snažte se vyhnout externím firmám. Koordinace s nimi i mezi nimi (když jich máte více) trvá mnohem déle než při využívání interních týmů.
Utvořené týmy by měly pokrýt technickou a designovou stránku webu, produkty, marketing a řízení činností jako sklady, balení, přeprava a další specifické záležitosti vašeho odvětví.
Každému týmu určete přesné pole působnosti, aby si navzájem nepřekážely a nevznikal prostor pro konflikty. Zároveň je dobré, aby se týmy pravidelně scházely na denní a týdenní bázi, kde se budou navzájem informovat o hotové práci a můžou koordinovat další postupu.
Učte se a přizpůsobujte se
Pro správné měření a vyhodnocení výsledků je nutné mít už na začátku stanovené KPI (Key Performance Indicator). Je lepší zaměřit se na drobnější metriky, celkové konverze a konverze z jednotlivých zdrojů vám nepomohou udělat si přesný obrázek o vašich zákaznících.
Využijte detailnější segmentaci zákazníků, sledujte co u vás nakupují nebo jaké funkce webu využívají. Podle toho testujte další možnosti, jak jim nakupování zpříjemnit a jak zefektivnit proces vyřízení a doručení objednávky. Připravte se, že tento koloběh nikdy nekončí. Lidé se neustále mění a vy jim musíte naslouchat.
Krize může být příležitostí! – Lukáš Lískovec – https://www.lukasliskovec.cz/
O Lukáši Lískovcovi
Pomáhám klientům s růstem jejich firem prostřednictvím implementace marketingu založeného na datech, digitalizovaných prodejních procesech a technologiích, které mají v tomto procesu přidanou hodnotu.
Přečti si jeden z mých článků!
Zabere ti jen chvilku tvého času, ale o to více tě obohatí spoustou nových informací!