Úspěch na trhu – go to market strategy. Máte firmu, která nabízí produkt nebo službu a chcete, aby vaše společnost konečně vydělávala? Go to market strategie vám s tím pomůže.
Co je strategie Go-to-market(GTM)?
GTM je výkonný plán, který efektivně a cíleně osloví potenciální zákazníky s jasným záměrem – koupit si váš produkt nebo službu.
Proč potřebujete strategii Go-to-market a jaký má význam?
Strategie GTM poskytují firmám informace, které potřebují k tomu, aby byly konkurenčně schopnější než firmy, které takovou strategii nemají. GTM je pomocná strategie, která může objasnit proč je produkt na trhu, pro které zákazníky je určen a jaké pro ně má přínosy. Má mnoho skvělých a nápomocných využití pro potenciální firmy, které o strategii projeví zájem. Níže uvádíme pár z nich pro lepší přehlednost a pochopitelnost strategie.
Strategie se dá využít pro:
- Eventy
- Nové i dlouhodobě prodávané produkty/služby
- Znovuzavedení produktu či značky na trh
- Zvýšení povědomí o značce
Jak tedy sestavit úspěšný strategický plán?
Každý dobře provedený strategický plán by měl mít jasnou vizi pro nejlepší a nejvýkonnější dosažení stanovených cílů firmy. Důležité je zvýšit povědomí o produktu nebo službě na cílovém trhu, tento krok může obsahovat testování různých reklamních metod pro cílovou skupinu na marketingových platformách.
Během strategie se vytvoří jasný plán, jak potenciálního zákazníka přesvědčit, aby si produkt nebo službu zakoupil. Úspěšná strategie zvedne šanci na zdařilé uvedení služby či produktu na trh. Zredukuje pravděpodobné dodatečné finanční výdaje vzniklých v důsledku nedostatečných informacích o trhu a potenciálních zákaznících. Umožní také pohotově reagovat na změny a přání zákazníků.
Abyste dosáhli maximálního úspěchu dobře nastavené strategie, musí mít organizace znalosti o cílovém trhu! Podstatným faktorem pro dosažení úspěchu je realizovat své strategické cíle v rámci daného rozpočtu každé organizace. Definujte si jasně pracovní postupy a vytvořte si systém pro řízení strategie GTM.
Šest základních otázek vám napomůže k úspěchu:
- Který trh bude cílem prodeje služby nebo produktu?
- Kdo je potenciální zákazník?
- Jaký bude rozpočet?
- Jaký produkt/služba bude nabízena zákazníkovi a v čem spočívá jeho primární hodnota v porovnání s jinými výrobky nebo službami na trhu?
- Jakou zvolím prodejní strategii?
- Cena – kolik to bude zákazníka stát?
Realizujte své strategické cíle včas. Nestačí strategický cíl vytvořit, je zde důležitá také proaktivita, kreativita a včasné reagování na možné změny. Vytvoříte si tak dosažitelnou cestu k úspěchu na trhu.
Pochopení cesty kupujícího, jak na to?
Jednou z nejdůležitějších otázek je pochopení cesty kupujícího – jak může najít váš produkt a koupit si ho. Musíte porozumět celému procesu, kterým prochází každý kupující a nakonec vede k úspěšnému nákupu produktu či služby. Pro správné nastavení GTM strategie je důležité si projít proces z pohledu organizace i z pohledu zákazníka. Společnosti by měly identifikovat fáze, které tvoří nákupní proces.
Obecně se proces kupujícího skládá ze tří fází:
- Uvědomění
- Zvažování
- Rozhodování
Zákazník také musí chápat, jak produkt nebo službu používat.
Na jakých platformách můžete go to market strategy využít?
Tato strategie se dá využít na různých kanálech v marketingovém odvětví. Strategie kanálů má marketingový i prodejní účel. Platforma, kterou si vyberete, bude rozhodovat o tom, jaké zákazníky oslovíte a jakým způsobem. Ukážeme si pár příkladů:
- Online kanály – Google Ads, blogy, social media, influenceři a další
- Offline kanály – Billboardy, TV
- Outbound – navolávání potenciálních zákazníků, e-mail marketing, akviziční PPC
- Doporučení – od firem i zákazníci mezi svými známými
Odlišné typy Go to market strategy
Jsou dva hlavní typy GTM:
- Produktově orientovaná
- Prodejně orientovaná
Produktově orientovaná strategie se zaměřuje na samotný produkt k udržení stálých zákazníků, ale také se samozřejmě zaměřuje na získání nových zákazníků. Základním pilířem této strategie je tedy produkt, který poskytuje zákazníkovi takovou hodnotu, že zákazník sám si chce další produkt zakoupit nebo nový zákazník upřednostní váš produkt před konkurencí díky jeho vlastnostem.
Prodejně orientovaná strategie vyvolává zájem o produkt například formou reklamy u influencerů, zkušebními demo verzemi apod.. Obchodní zástupci poté oslovují tyto potenciální zájemce s cílem přeměnit je na zákazníky.
Důležité je získávání nových zákazníků, ale neopomíjejte stále zákazníky. Udržení věrných zákazníků je také nedílnou součástí vaší strategie.
Obsah
O Lukáši Lískovcovi
Pomáhám klientům s růstem jejich firem prostřednictvím implementace marketingu založeného na datech, digitalizovaných prodejních procesech a technologiích, které mají v tomto procesu přidanou hodnotu.
Přečti si jeden z mých článků!
Zabere ti jen chvilku tvého času, ale o to více tě obohatí spoustou nových informací!
Úspěch na trhu – go to market strategy. Máte firmu, která nabízí produkt nebo službu a chcete, aby vaše společnost konečně vydělávala? Go to market strategie vám s tím pomůže.
Co je strategie Go-to-market(GTM)?
GTM je výkonný plán, který efektivně a cíleně osloví potenciální zákazníky s jasným záměrem – koupit si váš produkt nebo službu.
Proč potřebujete strategii Go-to-market a jaký má význam?
Strategie GTM poskytují firmám informace, které potřebují k tomu, aby byly konkurenčně schopnější než firmy, které takovou strategii nemají. GTM je pomocná strategie, která může objasnit proč je produkt na trhu, pro které zákazníky je určen a jaké pro ně má přínosy. Má mnoho skvělých a nápomocných využití pro potenciální firmy, které o strategii projeví zájem. Níže uvádíme pár z nich pro lepší přehlednost a pochopitelnost strategie.
Strategie se dá využít pro:
- Eventy
- Nové i dlouhodobě prodávané produkty/služby
- Znovuzavedení produktu či značky na trh
- Zvýšení povědomí o značce
Jak tedy sestavit úspěšný strategický plán?
Každý dobře provedený strategický plán by měl mít jasnou vizi pro nejlepší a nejvýkonnější dosažení stanovených cílů firmy. Důležité je zvýšit povědomí o produktu nebo službě na cílovém trhu, tento krok může obsahovat testování různých reklamních metod pro cílovou skupinu na marketingových platformách.
Během strategie se vytvoří jasný plán, jak potenciálního zákazníka přesvědčit, aby si produkt nebo službu zakoupil. Úspěšná strategie zvedne šanci na zdařilé uvedení služby či produktu na trh. Zredukuje pravděpodobné dodatečné finanční výdaje vzniklých v důsledku nedostatečných informacích o trhu a potenciálních zákaznících. Umožní také pohotově reagovat na změny a přání zákazníků.
Abyste dosáhli maximálního úspěchu dobře nastavené strategie, musí mít organizace znalosti o cílovém trhu! Podstatným faktorem pro dosažení úspěchu je realizovat své strategické cíle v rámci daného rozpočtu každé organizace. Definujte si jasně pracovní postupy a vytvořte si systém pro řízení strategie GTM.
Šest základních otázek vám napomůže k úspěchu:
- Který trh bude cílem prodeje služby nebo produktu?
- Kdo je potenciální zákazník?
- Jaký bude rozpočet?
- Jaký produkt/služba bude nabízena zákazníkovi a v čem spočívá jeho primární hodnota v porovnání s jinými výrobky nebo službami na trhu?
- Jakou zvolím prodejní strategii?
- Cena – kolik to bude zákazníka stát?
Realizujte své strategické cíle včas. Nestačí strategický cíl vytvořit, je zde důležitá také proaktivita, kreativita a včasné reagování na možné změny. Vytvoříte si tak dosažitelnou cestu k úspěchu na trhu.
Pochopení cesty kupujícího, jak na to?
Jednou z nejdůležitějších otázek je pochopení cesty kupujícího – jak může najít váš produkt a koupit si ho. Musíte porozumět celému procesu, kterým prochází každý kupující a nakonec vede k úspěšnému nákupu produktu či služby. Pro správné nastavení GTM strategie je důležité si projít proces z pohledu organizace i z pohledu zákazníka. Společnosti by měly identifikovat fáze, které tvoří nákupní proces.
Obecně se proces kupujícího skládá ze tří fází:
- Uvědomění
- Zvažování
- Rozhodování
Zákazník také musí chápat, jak produkt nebo službu používat.
Na jakých platformách můžete go to market strategy využít?
Tato strategie se dá využít na různých kanálech v marketingovém odvětví. Strategie kanálů má marketingový i prodejní účel. Platforma, kterou si vyberete, bude rozhodovat o tom, jaké zákazníky oslovíte a jakým způsobem. Ukážeme si pár příkladů:
- Online kanály – Google Ads, blogy, social media, influenceři a další
- Offline kanály – Billboardy, TV
- Outbound – navolávání potenciálních zákazníků, e-mail marketing, akviziční PPC
- Doporučení – od firem i zákazníci mezi svými známými
Odlišné typy Go to market strategy
Jsou dva hlavní typy GTM:
- Produktově orientovaná
- Prodejně orientovaná
Produktově orientovaná strategie se zaměřuje na samotný produkt k udržení stálých zákazníků, ale také se samozřejmě zaměřuje na získání nových zákazníků. Základním pilířem této strategie je tedy produkt, který poskytuje zákazníkovi takovou hodnotu, že zákazník sám si chce další produkt zakoupit nebo nový zákazník upřednostní váš produkt před konkurencí díky jeho vlastnostem.
Prodejně orientovaná strategie vyvolává zájem o produkt například formou reklamy u influencerů, zkušebními demo verzemi apod.. Obchodní zástupci poté oslovují tyto potenciální zájemce s cílem přeměnit je na zákazníky.
Důležité je získávání nových zákazníků, ale neopomíjejte stále zákazníky. Udržení věrných zákazníků je také nedílnou součástí vaší strategie.
O Lukáši Lískovcovi
Pomáhám klientům s růstem jejich firem prostřednictvím implementace marketingu založeného na datech, digitalizovaných prodejních procesech a technologiích, které mají v tomto procesu přidanou hodnotu.
Přečti si jeden z mých článků!
Zabere ti jen chvilku tvého času, ale o to více tě obohatí spoustou nových informací!